Etter at du har opprettet nettbutikken må den tilpasses for norske forhold. Vi har laget en liste over alle endringer du trenger å gjøre. Det tar deg ca en halv time og gå gjennom disse punktene, og du vil da ha en nettbutikk som er spesialtilpasset for norsk.

 

Installer norsk språk

  • Gå til Administration > Languages > Manage Languages
  • Klikk på fanen Available
  • Finn Norsk og klikk på knappen Install
  • Du har nå to språk tilgjengelig (Norsk og English). Endre Status på English fra Active til Disabled

 

Tilpass for norske forhold

1. Gå til Innstillinger > Generelt

Under Vektsymbol: Erstatt lbs med gram i feltet uder endrer du 453.6 til 1

Under innstillingene i området Standardplassering lengre ned på siden – ta bort den ferdige utfylte standardadressen og telefonnummeret – la feltene stå tomme. Endre standard land fra United States til Norway. Klikk Lagre.

 

2. Gå til Innstillinger > Utseende

Nederst på siden under Vanlige innstillinger endre Datoformat, Tidssone og Kalender datoformat. Klikk Lagre.

 

3. Gå til Innstillinger > Firma

  • Fyll inn din adresse, telefonnummer o.s.v. Velg Norway som land.
  • Fyll inn ulike e-post-adresser for ulike avdelinger eller bruk samme e-post i alle feltene nederst på siden.

 

4. Gå til Administrasjon > Forsendelse og moms > Beliggenheter

  • Klikk på + tegnet
  • Skriv Norge i feltet Navn
  • Finn Norway i listen over land og klikk på pilikonet for å legge den over i feltet Navn
  • Klikk Opprett og lukk
  • Slett beliggenhetene Canada og USA

 

5. Gå til Administrasjon > Forsendelse og moms > Moms

  • Klikk på + tegnet
  • Skriv inn MVA i feltet Navn
  • Kryss av i feltet Prisen inkluderer moms om du er momspliktig
  • Klikk på fanen Momssatser
  • Skriv inn momssats i feltet Verdi (normalt 25)
  • Velg Prosent i blamenyen Type
  • Klikk Opprett og lukk
  • Slett momsen VAT

 

6. Gå til Administrasjon > Forsendelse og moms > Fraktmetoder

  • Klikk på + tegnet
  • I feltet Navn skriver du Posten
  • I feltet Leveringstid skriver du 1-3 dager
  • Klikk på knappen Opprett
  • Klikk på fanen Fraktomkostninger
  • Under fanen Default skriver du 99 i Verdi-feltet nederst, den som er merket Elementavhengig
  • Klikk også av i boksen hvor det står Per element
  • Gå til fanen Norge
  • Skriv inn 49 i Verdi-feltet nederst, den som er merket Elementavhengig
  • Klikk også av i boksen hvor det står Per element
  • Klikk Lagre og lukk
  • Deaktiver eller slett den som heter Custom shipping method

Dette er bare opp et eksempel på frakt. Hvordan du setter opp frakt vil være ulikt for hver enkelt nettbutikk. Det vi har satt opp nå er at alle produkter som skal sendes i Norge har en fraktpris på 49 kr. Så om en kunde bestiller 2 produkter må han/hun betale 98 kr. i frakt. Bestillinger til alle andre land enn Norge koster 99 kr. per produkt. Du kan lese mer om ulike oppsett for fraktmetoder på denne siden:

 

7. Gå til Administrasjon > Valutaer

  • Klikk deg inn på den som heter US Dollars
  • Endre navn til Norske kroner
  • I feltet Kode skriver du NOK
  • Feltet Primærvaluta skal være avkrysset
  • I feltet Tegn skriver du kr.
  • Kryss av i feltet for Etter sum
  • Feltet Tusen tegn lar du stå blankt. Ta bort kommaet
  • Desimaltegn endrer du fra punktum til komma
  • I feltet Desimaler lar du det stå 2
  • Klikk Lagre
  • Slett eller deaktiver Euro og GB Pound

 

8. Gå til Administrasjon > Profilfelt

Her er det viktig at du har samme oppsett i Kontoadresse og Leveringsadresse. Det eneste som skal skille de to oppsettene er at Kontoadresse har e-post. Dette er også bare et forslag til oppsett, du kan sette opp profilfeltene annerledes senere.

  • Ta bort alle avkrysningsruter i feltet Adresse (nummer 120) både i Kontoadresse og Leveringsadresse
  • Gjør det samme med feltet Stat/kommune (nummer 150)
  • Hvis du bare skal sende til Norge tar du også bort avkrysingen i begge felt for Land (nummer 140)
  • I feltet Postnummer endrer du posisjon fra 160 til 125 i begge felt
  • Klikk Lagre

 

9. Gå til Administrasjon > Ordrestatuser

Ordrestatuser er e-poster som sendes til dine kunder når du endrer status på en ordre. Tekstene du legger inn her vil variere for alle nettbutikker – gjør dem gjerne litt personlige. Vi anbefaler at du kun endrer teksten og ikke innstillingene i de ulike statusene. (Endre gjerne fargene). For at du skal komme raskt i gang kan vi likevel gi vårt forslag til navn på statusene:

(Processed/Motatt, Complete/Sendt, Open/Motatt, Failed/Mislyktes, Declined/Avvist, Backordered/Ettersendes, Canceled/Kansellert, Awaiting call/Venter samtale).

 

10. Gå til Design > Menyer

  • Beveg musen over Quick links og velg Administrer elementer i den lille blamenyen
  • Klikk på Our blog. Endre tekst fra Our blog til Vår blogg. Klikk Lagre
  • Klikk på Gift certificates. Endre tekst fra Gift certificates til Gavekort. Klikk Lagre
  • Klikk på Our brands. Endre tekst fra Our brands til Våre merker. Klikk Lagre

 

11. Gå til Design > Produktfaner

Klikk deg inn på de ulike produktfanene og endre fra engelsk til norsk tekst. Du står selvsagt fritt til å velge tekst selv, men her er våre forslag:

Description/Beskrivelse, Features/Spesifikasjoner (eller detaljer), Files/Filer, Buy together/Kjøp sammen, Tags/Tagger, Attachments/Vedlegg, Reviews/Omtaler.

 

12. Gå til Nettside > Sidekart

  • Klikk på My account. Endre navn til Min konto.
  • Klikk på fanen Seksjonslinker

Endre navn på feltene som ligger der. Her er vårt forslag:

Edit profile/Rediger profil, View cart/Vis handlevognen, Checkout/Sjekk ut, Wish List/Ønskeliste

Klikk Lagre.

 

13. Gå til Nettside > Innhold

  • Klikk på siden Contact us
  • Endre navn til Kontakt oss
  • Du kan også endre teksten: «You can send us a message using the form below.» til f.eks: «Du kan sende oss en melding ved hjelp av skjemaet nedenfor.»
  • Klikk på fanen Moduler. Ta bort teksten som står under SEO navn. Ikke kryss av for Opprett redirect fra gamle nettadresser.
  • Gå til fanen Skjemabygger
  • Du kan også endre teksten: «Thank you for contacting us. We’ll answer you at first opportunity.» til f.eks: «Takk for at du kontakter oss. Vi vil svare deg ved første anledning.»
  • Skriv inn e-post-adressen i feltet under som du vil at henvedelser skal komme til.
  • Endre teksten i skjemaet f.eks. slik: Email/E-post, Full name/Fullt navn, Body/Melding
  • Klikk Lagre og lukk

Vær oppmerksom på at de andre innholdssidene også bør endres til sider som passer for din nettbutikk. Enkelte betalingstilbydere krever at du har sider med informasjon om: Frakt og levering, personvern, salgsbetingelser o.s.v. Dette kan du gjøre senere.

 

14. Gå til Design > Layouter

Her finner du alle blokker som er synlige i nettbutikken din. Noen av dem har tekst i seg, og de skal vi endre her.

  • Sjekk at du er på fanen Default
  • Finn blokken My Account (øverst til høyre)
  • Klikk på det lille gir-ikonet til venstre i det blå feltet
  • Endre navn fra My Account til Min konto
  • Klikk Lagre

Gjør det samme med disse blokkene lengre ned på siden:

My account/Min konto, Demo store/Informasjon, Customer Service/Kundeservice, About us/Om oss

Gå til fanen Homepage og gjør disse endringene:

Hot deals/Nyheter, On sale/Tilbud, Our brands/Våre merker, Blog/Blogg, Reviews/Omtaler

Gå til fanen Categories og gjør disse endringene:

Product filters/Produktfilter, Recently Viewed/Nylig besøkt

Gå til fanen Checkout og gjør disse endringene:

Order summery/Ordresammendrag, Products in your order/Produkter i din ordre Order, information/Ordreinformasjon

Gå til fanen Blog og gjør denne endringen:

Recent posts/Nye innlegg

 

15. Gå til Moduler > Administrer moduler

Vi anbefaler at du ikke bruker flere moduler enn det som er nødvendig, og at du deaktiverer de du ikke bruker. Dette vil gjøre at nettbutikken din laster raskere. Her er de vi anbefaler at du deaktiverer, men det er selvsagt individuelt:

  • Data feed
  • eBay synkronisering
  • MYOB
  • Ordre strekkode
  • Prisliste
  • Quickbooks
  • RSS-feed

Du kan enkelt aktivere dem senere om du trenger dem.
Vi anbefaler også at du klikker deg inn på modulen: Skal vi ringe deg. Sett Uthev første tegn til 12, og ta bort krysset i Kjøp med ett klikk.

 

16. Gå så til: Administrasjon > lagring > Tøm hurtigbufferen

 

Når du ønsker kan du også enkelt slette demoproduktene som ligger i nettbutikken. Du går da til Store Setup Wizard helt øverst i adminpanelet. Under fanen Settings kan du slette alle demodata som: Kategorier, produkter og ordre – slik at du kan legge inn dine egne Kategorier og Produkter.

Det var det. Du har nå en nettbutikk som er perfekt satt opp for norske forhold, og du kan starte å legge inn dine egne produkter. Ikke glem at du også må bestemme deg for en måte og ta betalt på. Vi anbefaler: DIBS, PayPal og 2Checkout. Lykke til med nettsalget.